Jeg har haft travlt med at slappe af, ja – faktisk. Selvom det ganske vist måske lyder en smule ironisk, men i fredags steg Jesper og jeg ombord på flyveren mod Bornholm til en weekend i Rønne og på et spa hotel, det har været ret tiltrængt!

Ugen igennem har jeg faktisk hostet og været lidt ynkelig, så at ankomme på et spahotel var kærkomment.

Vi fløj med DAT i et lille propelfly og ankom i Rønne små 35 minutter senere, det går simpelthen så hurtigt at man knap nok når at drikke sin kaffe. Turen var behagelig og betjeningen helt nede på jorden og alt blev gjort så simpelt som muligt.

roenne
Vi havde med vilje ikke planlagt en masse og tog dagene lidt som de kom, vejrudsigten for weekenden var ikke så pæn – men Bornholm’s vejr er slet ikke som resten af Danmark. Vi havde kun meget få regnbyger og stort set sol hele tiden.

Hotellet

HoteludsigtenVi boede på Griffen spa hotel, som ligger ud til vandet med en smuk udsigt ud over havet.

Da vi var tjekket ind på hotellet gik vi igang med at udforske Rønne:Rønne byRønne er en rigtig charmerende gammel by, med skæve, smukke og farverige huse i brostensbelagte gader.

God kaffe i rønneVi fandt også en kop kaffe på Bay Frost (kan virkelig godt anbefales).

Stranden RønnePå vej hjem mod hotellet gik vi ned til vandet og nød udsigten lidt, her fandt vi en smuk – men forsvundet badebro.

spaHjemme på hotellet var det tid til at springe i spaen inden aftensmaden skulle spises på hotellet, maden var inkluderet i vores gavekort, som Jesper vandt sidste år til Bornholmske dage på Rådhuspladsen.

Dagen efter var vi enige om at vi havde set Rønne og tog bussen mod Svaneke. Rønne er en smuk og hyggelig by, men der er virkelig ikke specielt meget at lave, hvis man da ikke er til museer.

Svaneke var kærlighed ved første blik, modsat Rønne var der nærmest ikke rigtig nogen af de “klassiske butikker” som fx. Tiger, Søstrene Grenes, H&M osv. – det var der til gengæld i Rønne.

Svaneke bySvaneke er i stedet specielbutik, efter specialbutik og har en masse lokalt. Her finder du Lakrids fra Johan Bülow, Svaneke bryghus, Svaneke bolcher, glaspusterier og kunstnere.

Vi bestemte os for at booke et frokostbord på Svaneke bryghus og tog en øl med som vi kunne drikke mens vi gik rundt.svanneke klipper fullqVi gik ned til havnen og drejede ned mod klipperne, det var betagende smukt.

SvannekeVi drak vores øl og tog lidt billeder.

Svaneke bryghusDerefter var det blevet tid til en fantastisk frokost på Svaneke Bryghus. Vi bestilte Rillette af  ørred, det smagte vanvittig godt.

mermaids isEfter frokosten sluttede vi af med en is fra Mermaids (som bestemt OGSÅ kan anbefales!)

SvannekeDerefter var det tid til at finde bussen mod Rønne. Svaneke er en by jeg er blevet helt forgabt i, byen er ren og skær idyl, jeg må og skal tilbage!

Da vi kom tilbage til Rønne var vejret skiftet og aftenen blev derfor brugt i spaen – det kan man dog heller ikke klage over.

farvel bornholmDagen efter – det vil sige i dag, tjekkede vi ud fra hotellet og rejste mod lufthavnen, vi havde egentlig billetter til en senere afgang, men da man ikke kan få bagage opbevaret noget sted i Rønne eller i lufthavnen valgte vi at tage en tidligere afgang hjem. Det har været en skøn weekend, og tiltrængt afslapning, men jeg glæder mig nu alligevel til at sove i egen seng igen, sådan er det vel altid.

Vi skal tilbage til Bornholm på en cykelferie om et par år, og cykle på kryds og tværs – Bornholmer skøn, absolut afslapning, venlige mennesker og bedst af alt – ingen stress.

Hvad har i lavet i jeres weekend?

Hvis I i øvrigt vil læse mine anmeldelser af spisestederne vi prøvede, kan i finde mine anmeldelser på Yelp.

Translation: We spent the Weekend on Bornholm, we stayed at Griffen Spa hotel and enjoyed both Rønne and Svaneke city. It’s a beautiful place, and we had a very relaxing and beautiful weekend.